Morten direkte. OBS: PMC bør inddrages hvis man vil være sikker på at servere og logins fungerer til konkrete undervisningsgange. Kontakt evt. Minecraft er et meget populært spil blandt børn i folkeskolealderen. Det har skabt sin egen genre med et åbent univers hvor spillets oprindelige formål er røget meget i baggrunden til fordel for spillernes egne målsætninger om at skabe i dette univers der på mange måde kan beskrives som digitalt Lego. Vejledning1: Installation og brugerprofil (licens)
- Vi har op til 15 licenser som man kan få ved henvendelse til Morten, Benjamin eller Jakob fra mediecenteret: moph@phmetropol.dk Eksempel 1: Jerntæppet i historie på Coding Pirates serverOBS: For at tilgå serveren må du ikke være på det wi-fi der hedder PHMConnect - brug fx istedet Eduroam der også har andre fordele. Modellering er noget der kan fremme forståelsen i mange fag. Minecraft tillader med relativt simple midler at bygge og opleve et univers i fællesskab. Byg jerntæppet i efterkrigstiden, følg vejledningen i videoen og design selv din del af jerntæppet sammen med de andre. Læringsmål for videoen:
Timelapse af byggerierBerlinmuren bygges på to historieholdDet blev klart at en relativt stram didaktisk rammesætning og regler for brug af dynamit og /kill-kommandoen også er vigtig for lærerstuderende. Med næste historiehold uden dynamit og hvor simulationerne begyndte at tage form. StudieproduktionElisabeth Wahl, Anders Christian Lindegaard og Christoffer Bek Tingleff har lavet et undervisningsforløb hvor eleverne skal modellere skyttegrave og indgå i et simuleret rollespil. Suppleret til denne video udarbejdes et egentlig undervisningsforløb der gør rede for det didaktiske design. Didaktiseret spil om Øst og Vest-BerlinVejledning 2: Printcraft - Byg i Minecraft, print på 3D-printMan kan bygge sine ting i Minecraft og få det ud som 3D-filer (STL). Disse filer kan remixes, modelleres eller blot printes som de er på en 3D-printer. Læringsmål for videoen
Ps. Nogen stjal min færdigtprintede model fordi han skulle vise det i undervisningen (Jakob!?), så det endelige print kom ikke med i denne ovenstående video - en kunne ikke stables særlig godt, men lignede det jeg havde bygget. Det tog ca. 1 time at printe i halv størrelse (ca. 4 cm på i bredden). Opgave 1: Kartoffeldyrkning på marsKom godt igang:
Videovejledning: Login, find brugernavne og server: Opgaven i Minecraft og narrativ rammesætning Vi har erfaret at Mark Watney er alene overlevende på Mars, og vi vil forsøge at optimere hans chancer for at overleve ved at simulere hans landbrug på Jorden. I Marskolonien i Minecraft skal du:
Forenklede fælles mål Forløbet med dyrkning af kartofler på Mars kan være et tværfagligt forløb med fælles fortællinger i dansk, bæredygtig udvikling af ændringer i levevilkår og naturudnyttelse i geografi, modellering i alle naturfag og inden for biologi med miljøfaktorer i forskellige biotoper. I fysik/kemi: "Eleven kan eksperimentere
med
energiomsætning
hvori elektricitet indgår" Læringsmål for elever i folkeskolen:
Læringsmål for studerende og undervisere på læreruddannelsen:
Vejledning 3: Mods i Minecraft (Java i 6. klasse)Lasse har være så flink at lave nedenstående vejledning hvor man får et indblik i hvordan man modificerer selve koden til Minecraft så man kan ændre spillets egenskaber, regler og udseende. Opgave: Musik med nodeblokkeLav musik med nodeblokke og redstone. Lav fx en melodi der spiller når man trykker på en knap eller et instrument man kan være en eller flere til at spille på.
Opgave: LandbrugLav et hyggeligt eller et effektivt landbrug. Du kan sætte kunstigt lys op således at afgrøderne også vokser om natten. Man kan høste afgrøderne ved at hælde vand over dem. Man kan evt. bruge dispensere til at udløse vandet og hoppers til at samle afgrøderne op. Opgave: Byg et hus |
Gamification >