Find dine læringsmålOvervej hvad du egentlig vil med quiz i forhold til undervisningens læringsmål
Vælg teknologiDen teknologi der vælges har indflydelse på hvilke typer quiz man kan lave og har dermed stor indflydelse på rammefaktorerne ligesom et undervisningslokale har det for meget andet undervisning (og muligvis også for arbejdet med quiz). Derfor har valget af teknologien indflydelse på øvrige parametre for undervisningen:
Husk at den fysiske verden ofte hænger sammen med den virtuelle - programmet skal typisk fungere i en fysisk kontekst også, hvilket stiller krav til fx personlige enheder, internetforbindelse, interaktivt tavle osv. Og så kan man jo også bruge ælde teknologier som saks og papir.
To strategier til valget af teknologiDer er i hvert fald to måder at finde den teknologi man finder passender at arbejde med. Man kan selvfølgelig gå lidt frem og tilbage mellem dine krav til systemet og hvad de forskellige systemer kan.
Hvis det er eleverne/de studerende der skal udarbejde quizzer kan man selvfølgelig give metodefrihed, fx gennem nogle anbefalede programmer.
Quiz-teknologierListeFølgende er en liste til dem der selv vil udforske de forskellige muligheder.
Kahoot- et synkront quizværktøj til mange deltagere. Kahoot fungerer kun som et samtidigt (synkront) redskab hvor nogen har forberedt en quiz som nogle andre tager. Altså fx ved at klassen svarer på spørgsmål fra projektoren på tavlen med deres egne enheder (fx mobiltelefon eller computer). Typisk vil én person (lærer eller elev) styre quizzen, mens alle deltagerne kan svare individuelt på spørgsmål og ser de samlede resultater løbende eller med mellemrum. Resultaterne fra alle deltagerne opsamles og der gives point.
JeopardyLabs- et synkront quizværktøj til få deltagere. JeopardyLabs lader dig lave en Jeopardyquiz. Her er der kun én der svarer (den der først markerer), og vinderen af spørgsmålet vælger kategori og point for næste spørgsmål. Quizzen foregår synkront således at dem der konkurrerer sidder sammen på samme tid. Man skal minimum være to konkurrenter (grupper), og ikke for mange. Spillet giver til slut den samlede score.
Google Analyse- Et asynkront testværktøj Google Analyse er et mere traditionelt spørgeskema eller testværktøj. Det fungerer asynkront, modsat de andre quizværktøjer, og man kan altså således have en quiz "kørende" mellem to undervisningsgange eller over en kortere periode på 45 minutter. Google Analyse giver også detaljerede oplysninger om hvem der svarer hvad, og man kan decideret teste hvis man angiver hvilke svar der er rigtige. Læringsmål: Du lærer
|
Gamification >