Tilmeld dig Coding Pirates: Hvis du gerne vil være med i et større fællesskab om programmering i børnehøjde, så tilmeld dig maillisten for den lokale Coding Pirates-afdeling her på læreruddannelsen. Filmkompagniets videoerhttp://www.filmkompagniet.dk/#/kodning-for-alle/ På ovenstående link kan I finde nedenstående video og mange andre der er rigtig gode for en lærer at starte på. Mange måder at lave kode i børnehøjdeFx Googles "Project Blocks": http://www.dr.dk/nyheder/viden/tech/google-vil-laere-boern-kode-med-klodser Eksempel på kodningEllie er en bog der kombinerer mikro controller, dioder, kreativ og narrativ sans. PMC kan hjælpe med mikrocontroller og dioder, den kreative og narrative sans er der nok andre der er bedre til. Coding Pirates har mange projekter igang på SOLCoding Pirates er en uafhængig organisation, der ønsker at udbrede kendskabet til kodning i børnehøjde. Der er meget snak i medierne omkring kodning, maker-kultur og teknologiforståelse i folkeskolen. Hvis du gerne vil være på forkant med de kompetencer, det kommer til at kræve af folkeskolelærere i fremtiden, så har du muligheden for at komme det i sjove og hyggeligt rammer her. Læreruddannelsen er indgået i et tæt samarbejde med Coding Pirates, og vi håber, du har lyst til at være en del af det. I øjeblikket er vi igang med et kort forløb på Frederiksberg Friskole med blandede 4. og 5. klasser, som forhåbentlig fortsætter efter vinterferien; et forløb af lektionsstudier på Ny Hollænderskolen med en 7. klasse og alle ASTE årgangene; og vi har en række skoler, som er meget interesserede i at stikke elever til rådighed. Datoer for kommende event: Torsdag d. 9/2 kl 14.15-16.30 Coding Pirates hold på Frederiksberg Friskole Mandag d. 13/2 kl 15.00-17.00 Planlægningsmøde for næste forløb med Frederiksberg Friskole Tirsdag d. 21/2 kl 14.00-16.00 Workshop her på SOL i kodnings- og maker kompetencer. (tilmelding her www.hvemkommer.dk/asteworkshop) tilmeld dig som frivillig hos Morten (moph@phmetropol.dk/72487219), Jakob (jahe@phmetropol) eller Nicoline (1nls@phmetropol.dk) eller tal med os i mediecenteret. Kom godt i gang med designprincipperKodning er bare et værktøj der udvider vores handlemuligheder. Men vi skal bruge værktøjet til noget, derfor er designprincippet helt centrale. SpildynamikkerEn didaktiske rammesætning for at arbejde med kode kunne fx være spildynamikker (eller gamification), hvor man altså forventer at eleverne laver spil med de elementer spil indeholder (fx point, liv, progression, interaktion, visualisering, lyd osv.). Fx kan en progression være følgende:
Men vi skal også overveje nøje hvordan elevernes egen fantasi og kreative evner bliver udfoldet. Fx kan de selv definere regler via pseudokode. PseudokodePseudokode er når formulerer præcise regler for hvordan noget skal være med egne ord. Fx: "Nå musen rører osten skal osten forsvinde og spilleren skal have et point". Hensigten med pseudokode er ikke at lade sig begrænse af ens kodefærdigheder, men gå i dialog med samarbejdspartnere om hvordan spillet skal laves. Efterfølgende bliver det nemmere blot at koncentrere sig om at få den præcise kodestump til at fungere og få hjælp af andre. |