Kodning‎ > ‎

Micro:Bit

Ressourcer

Hvad er Micro:Bit

Micro:Bit er en lille computer som alle 11-årige skolebørn i England har fået gratis fra BBC (Den engelske version af DR), den er enormt nem at programmere med Micro:Bits egen blokprogrammering der fungerer gennem browseren.

Micro:Bits skriver følgende på deres hjemmeside: 

"You can use your BBC micro:bit for all sorts of cool creations, from robots to musical instruments – the possibilities are endless. The micro:bit is a handheld, fully programmable computer being given free to every Year 7 or equivalent child across the UK. It’s 70 times smaller and 18 times faster than the original BBC Micro computers used in schools in the early 1980s.

This little device has an awful lot of features, like 25 red LED lights that can flash messages. There are two programmable buttons that can be used to control games or pause and skip songs on a playlist. Your BBC micro:bit can detect motion and tell you which direction you’re heading in, and it can use a low energy Bluetooth connection to interact with other devices and the Internet – clever!"
Forsiden af Micro:Bit'en

Introducing the BBC Micro:Bit (YouTube)

YouTube-video


Kort sagt kan den lille computer rigtig mange ting. 

Det vigtigste er nok, at den er nem at programmere og derigennem kan man skabe mange sjove projekter med eleverne.
Se eventuelt den danske side: http://micro-bit.dk/

Man kan kode Micro:Bit'en på mange måder, men vi vil anbefale at man starter med Microsofts udgave af blok-programmering. Gå til www.microbit.co.uk/create-code for at komme i gang.

Kom godt igang med progrmameringen

Blok editoren

Man kan programmere Micro:Bit'en med mange forskellige sprog, fx Python, men for nybegyndere er det nemmest at gå til blokprogrammeringen:

Knappen til venstre får en tilbage til de scripts man har på siden.
RUN-knappen er der man tester sit script i editoren.
Compile er hvor man får programmet ned, så man kan overføre programmet til Micro:Bit'en.
Convert laver programmet om til tekst-programmering.
Help giver sig selv, men man har desværre for vane ikke at bruge hjælpe funktionen. I dette tilfælde vil det nok være meget godt at tage et smut forbi.

Opgave: Lav et stopur

  1. Følg vejledningen i videoen og lav et stopur med Micro:Bit'en.
  2. Når du er færdig, skal du kompilere ("Compile") og flytte den kompilerede fil over på Micro:Bit'en (der er tilsluttet din computer)

Micro:Bit Stopwatch


Hvad nu?
Man kan finde kodeeksempler her: 

Undervisningsforløb - lys og sensorer

Nedenstående er et kort eksempel på et undervisningsforløb med Micro:Bit'en (Under udarbejdelse (stadig))


Flere eksempler:

http://learnlearn.co.uk/microbit/
http://www.101computing.net/micro-bit-traffic-light/
http://courseweb.stthomas.edu/apthomas/SquishyCircuits/ResistivityTesting.pdf

Produktmål

Tænd en lampe når lyset slukker

Læringsmål




Jeg kan anvende variabler

Jeg kan gemme et analog input

Jeg kan anvende analog input





I løbet af denne workshop skal vi anvende Micro:Bit’ens ind- og udgange som kan ses i bunden af Micro:Bit’en.
Som man kan se hedder ind- og udgangene: PIN 0, PIN 1, PIN 2, 3v og GND


I følgende forsøg skal vi starte med at anvende PIN 0, 3v og GND


Hvordan skal kredsløbet se ud:



Sæt PIN 0 til lyssensoren
Sæt lyssensor til modstanden
Sæt 3v til samme side af modstanden
Sæt modstanden til GND
Et fotografi af opstillingen:



Derefter skal man kode Micro:Bit’en:
Gå til http://microbit.org/code/

I denne workshop bruger vi Microsoft Block Editor.


Som I kan se, er der menuer i venstre hjørne. Over menuerne er der en [RUN]-knap.


Brug lidt tid på at finde blokkene enten via farve eller via funktion. Det er tryk, træk og slip.


Det man skal tænke over er: Hvad er input og hvad er en variabel.



I nedenstående kode har vi 2 forskellige input.


Input som et præmis for at programmet virker:

Når knap A bliver trykket på -> kør følgende program


Input til variablen, så vi kan tilgå inputtet senere:

Variablen [lyssensor] er den kasse, hvor vi gemmer vores input via en af indgangene. Kassen hvor vi har vores analog input.


Derefter bruger vi variablen til at vise tallet vi har fået fra Lyssensoren
Efter programmet er samlet skal vi udvide vores opstilling en smule.

Tænd en lampe



Næste skridt er at få en LED til at tænde, hvis input er < 1000
Hvis I kan tyde billedet, vil kredsløbet være nemt at lave:








Dioden skal sætte til PIN 1 og til GND. Man kan følge de 2 blå ledninger.
Bemærk
PIN 1 skal sætte på dioden lange ben!
Derefter skal man udvide koden:

Idet man trykker på knap A vil man sætte variablen til analog input via PIN 0
Det næste man kan arbejde med er andre input fx via accelerometeret
Man kan også tænde flere lamper med forskellige farver eller en motor.

Referencer og inspiration:

Hvordan finder man en kode online og ændre den så den passer til ens projekt?


Færdigheds- og vidensmål:

  • Du kan hente en kode ned online og overføre den til micro:bit
  • Du kan ændre på koden så den kan noget andet

YouTube-video



Undersider (2): kodeeksempler LED Sy-guides
Comments