Tilmeld dig Coding Pirates: Hvis du gerne vil være med i et større fællesskab om programmering i børnehøjde, så tilmeld dig maillisten for den lokale Coding Pirates-afdeling her på læreruddannelsen. Se forskellige undervisningsforløb på undersiderne IndledningDeledokumentGå til det kollaborative dokument for kodning hvis du vil dele links eller samskrive. Andre ressourcer
Intro: Scratch som programmeringssprogLæringsmål:
Opgave: "Hour of code"Hour of code er et læringsspil hvor man progressivt bliver stilladseret frem mod en forståelse af Scratch som et programmeringssprog. Når man har gennemført hour of code har man en grundlæggende forståelse for Scratch, men skal stadig have relativt stringente rammer for den videre kreative proces, fx gennem YouTubevejledninger eller Alineas nye undervisningsmateriale. Gå til https://code.org/learn Afprøv fx nedenstående
Bemærk at man programmerer i noget der minder om det færdige Scratch-program og at temaerne, fx Minecraft, blot er narrativer/fortællinger der er tænkt som motivation i forhold til elevernes livsverden. Du spiller altså ikke Minecraft når du gennemgår hour of code, der bruges bare elementer fra dem. Hour of Code er et didaktisk læremiddel der via spilprincipper (gamification) stilladsere en læring progressivt frem mod at kunne det simple og visuelle programmeringssprog Scratch. Læringsteoretisk opereres der meget på et kognitivt plan, omend der også er adfærdspsykologiske elementer i spil. Opgave: Find selv stilladserende vejledninger til ScratchSom lærer har man ikke tid til at opfinde alle undervisningsforløb selv, heldigvis findes der meget på nettet der kan didaktiseres og anvendes i undervisningen. Forsøg at finde nogle (video)vejledninger til Scratch som kan anvendes, se evt. Opgave 4: Lav kobling til dine fælles målScratch er et læremiddel der gør programmering nemt tilgængelig for elever. Formålet med brugen af Scratch kan være som indføring til programmering, men Scratch kan også være et mere funktionelt værktøj til arbejde med andre fag - fx ved at lave animationer i sprogfag, præsentationer eller programmer der repræsentere naturfagsmodeller for fx solsystem eller celledeling. For at du kan indtænke kodning i dine fag og forenklede fælles mål, kræver det at du har et rimeligt overskud både i forhold til dine undervisningsfag og programmet. Husk også de to tværgående temaer i FFM: "It og medier" samt "Innovation, kreativitet og entreprenørskab". Du kan også finde undervisningsforløb på nettet eller forskningsartikler gennem biblioteket. Matematik og fysik/kemi har allerede kodning i lovkravene, og mediecenteret mener bare at det er et spørgsmål om tid og modning før det bliver mere integreret i arbejdet i folkeskolen og de krav som samfundet stiller. Scratch og robotterFordi Scratch er open source er der nogle programmører der har videreudviklet på programmet og lavet mBlock der minder rigtig meget om Scratch, men hvor man også finder en fane til at styre robotter.
Elevvejledning - til 5. klasse --- Her er et eksempel hvor Mediecentret underviste en 5. klasse fra Skolen ved Bülowvej. Vejledningen er også brugt til Coding Pirates og matematikundervisning sammen med Peter Sars Schewitsch. Formålet er at man lærer at bruge Scratch gennem Hour of Code, for derefter at lave et racerbilspil ved hjælp af en youtube-video. Hvis man er hurtigt kan man slutte med en mere åben opgave, som at lave racerbilspillet til et 2 player spil. Idet spillet har 2 spillere er nødvendigt at man tænker over, hvordan man vinder, hvad der sker når man kører galt og hvordan spillet starter så begge spillere har en fair start. Læringsmålet er dels ind indføring i generel programmer og logisk forståelse, men også at kunne anvende Scratch senere som funktionelt læremiddel i andre faglige sammenhænge. --- Kære Pirat fra Skolen ved Bülowvej Velkommen til Coding Pirates. I dag skal lære at kode og hvis alt går vel, så kan du hjem og har lavet dit helt eget computerspil. Med venlig hilsen Coding Pirates på SOL OpgaverOpgave 1: Lær at kode
ASTE 1Nedenstående findes præsentation til ASTE 1 januar 2017. Eksempel på elevproduktLæreruddannelsens lokale Coding Pirates-afdeling har kørt forløb i en folkeskole på Frederiksberg. Over 6 uger a 1,5 time arbejdede eleverne med konkret øvelser og deres egne spilprojekter. En af projekterne blev til "Shot the Trump" der kan findes på Scratch, hvorfra man kan spille spillet eller remixe det og gøre det til dig eget spil. Er du en type der foretrækker den nemme løsning kan du se videoen herunder uden at få hænderne i det digitale materiale selv. |
Kodning >