Lav dit helt eget racerspil i ScratchDidaktisk metaperspektiv Følgende opgave er afprøvet af PMC og Coding Pirates eksemplarisk for en opgave PMC og Coding Pirates allerede har prøvet at give til børn i skolealderen. Med racerbilspillet vælger vi at bruge en andens undervisningsmateriale som en meget stilladserende og handleanvisende vejledning til at skabe en rygrad i et fungerende produkt. Eleverne bliver her ført igennem nogle eksemplariske dele af Scratch. Med benspændene til opgaven lægger vi op til en mere kreativ udfoldelse til deres produkt. Nogle af disse benspænd lægger op til improvisation med viden der etableres i vejledningen, mens andre dele lægger op til at eleven selvstændigt eksperimenterer eller søger informationer på nettet. Afhængig af lærerens evner i Scratch kan der i højere eller mindre grad lægges op til at eleverne hjælper hinanden eller bruger ressourcer fra nettet der kan være udvalgte. Mål med opgaven
Lav en brugerprofil på scratch.mit.edu ELLER hent og installer Scratch
Opbyg racerbilspillet
Se ovenstående video mens du arbejder i Scratch. Opgave 2a: Benspænd til reacerbilspilletNår du er færdig med racerspillet, så udvid fx spillet med følgende:
Vejledning: Variabler i Scratch |