Kodning‎ > ‎Scratch‎ > ‎

Fortællinger i Scratch

Gå til det kollaborative dokument for kodning hvis du vil dele links eller samskrive.

Fortællinger med Scratch

Refleksioner over Scratch som læremiddel
Dette forløb har til hensigt at introducere Scratch som læremiddel til at skabe levende fortællinger med eleverne. Læremidlet Scratch er et funktionelt læremiddel hvor mulighederne er meget åbne, derfor er den faglige ramme og stilladseringen her meget stram. Man kan godt lave længere forløb med mere frie faglige og kreative rammer. Se fx et spil der er lavet på 6 uger a halvanden time af en 5. klasses elev: Shot the Trump.

Parafrasering af eventyr
Fagligt handler det om at parafrasere et eventyr til en fabel.
Parafrasen gør det dels muligt at bruge den grafik man nu kan finde, istedet for at finde noget der passer præcist til eventyret, og giver det mulighed for at tænke mere frit og ikke mindst korte historien ned.

Skabelon til fortællingerne
Gennem nedenstående opgaver får du mulighed for at bygge videre på eller redigere en Scratch-fortælling som er en fabel over Rødhætte og ulven. De små videovejledninger klæder dig på til at udføre den efterfølgende opgave. Løsningerne er altså i høj grad tænkt som selvforklarende, men der er plads til frihed og det kan være en god idé at have nogen i nærheden man kan spørge.

Vejledning til opgaverne

Nedenfor findes mange vejledninger til at bygge videre på en eksisterende fortælling i Scratch:

Følg vejledningerne rimelig slavisk, men find også gerne dine egne interesser at arbejde ud fra.
  • Spørg Google, sidemanden og vejleder
  • Opret bruger på Scratch så du kan remixe og gemme.
  • Save når det virker, lav kopi når du skal lege videre
Når man har lavet noget der er rimelig færdigt kan man trykke del. Del evt. som draft (udkast), så ved man at det ikke er færdigt.

Animér selv figurer

I videoen herunder lærer du at få en mund til at tale.
Opgave: Lav selv en figur der kan tale (enten i nyt projekt eller i fx den narrative skabelon som du remixer)
Prøv om du også kan sætte dialog på så det passer med munden. Evt. også med lyd.

Lær at animere vektor-figurer

Opgave: Lav slutscene til eksisterende fortælling (udfordrene)

1) Opret en bruger på https://scratch.mit.edu/
2) Gå til følgende online Scratch-historie og tryk "Remix" så du selv kan ændre på den: https://scratch.mit.edu/projects/156598484/
3) Følge videoen herunder for at lave en afslutning
Du kan bruge Nicolines figurgalleri og kopiere figurerne via rygsækken: https://scratch.mit.edu/projects/156883310/

Slutscene i Scratch Spørgelseseffekt og meddelelser

Grafik og bevægelse (Nem)

Du lærer hvordan du kan redigere eksisterende grafik og få en elefant til at løbe over gulvet.

Opgave: Lav ændringer i den narrative skabelon så det bliver til din egen historie. Du kan tilføje eller redigere grafik og bevægelse.

Grafik og bevægelse


Dialog i Scratch - tekst og lyd (meget nem)

Du lærer hvordan du finder tekst i koden og ændrer den.
Opgave: Åbn den narrative skabelon og tryk remix. Følg videoen og lav samme ændringer i programmet. Lav evt. flere ændringer bagefter.

Dialog i Scratch - Tekst og lyd


Comments