Gå til det kollaborative dokument for kodning hvis du vil dele links eller samskrive. Fortællinger med ScratchRefleksioner over Scratch som læremiddel Dette forløb har til hensigt at introducere Scratch som læremiddel til at skabe levende fortællinger med eleverne. Læremidlet Scratch er et funktionelt læremiddel hvor mulighederne er meget åbne, derfor er den faglige ramme og stilladseringen her meget stram. Man kan godt lave længere forløb med mere frie faglige og kreative rammer. Se fx et spil der er lavet på 6 uger a halvanden time af en 5. klasses elev: Shot the Trump. Parafrasering af eventyr Fagligt handler det om at parafrasere et eventyr til en fabel. Parafrasen gør det dels muligt at bruge den grafik man nu kan finde, istedet for at finde noget der passer præcist til eventyret, og giver det mulighed for at tænke mere frit og ikke mindst korte historien ned. Skabelon til fortællingerne Gennem nedenstående opgaver får du mulighed for at bygge videre på eller redigere en Scratch-fortælling som er en fabel over Rødhætte og ulven. De små videovejledninger klæder dig på til at udføre den efterfølgende opgave. Løsningerne er altså i høj grad tænkt som selvforklarende, men der er plads til frihed og det kan være en god idé at have nogen i nærheden man kan spørge. Vejledning til opgaverneNedenfor findes mange vejledninger til at bygge videre på en eksisterende fortælling i Scratch: Følg vejledningerne rimelig slavisk, men find også gerne dine egne interesser at arbejde ud fra.
Når man har lavet noget der er rimelig færdigt kan man trykke del. Del evt. som draft (udkast), så ved man at det ikke er færdigt. Animér selv figurer
|