Indhold Hjælp med vurdering af læremidler (åbent kollaborativt dokument).
| Adgang til læremidler via dit personlige UNI-LoginUNI-Login er folkeskolens ubestridte vigtigste digitale
ressource - man bruger det til skolernes netværk, intranet og alle de
læringsressourcer, der findes til fag og til mere almendidaktiske
undervisningsredskaber.
Du kan finde dit personlige UNI-Login fra SoL og en liste over de tilgængelige tjenester her. Som læreruddannelse har vi adgang til de fleste store læremidler rettet mod den danske folkeskole.
|
Analyse og vurdering af digitale læremidler
En vigtig del af lærerstudiet er den kritiske vurdering og anvendelse af læremidler til fagene og overordnet almendidaktisk. De digitale læremidler har nogle andre muligheder end bøger og print, nogle af dem kan støtte undervisningen, mens andre elementer kan være brugt forkert og måske ligefrem stå i vejen for god fagdidaktik.Vurdigi
Vurdigi.dk kan
hjælpe dig med at vurdere et givent læremiddel. Herunder ses resultatet
af den vurdering af 'TV2 News Skole'. Dette resultat kan naturligvis ikke
stå alene, men skal kvalificeres med fagets læringsmål, fagdidaktik og
det konkrete undervisningsforløb, som tjenesten kunne tænkes ind i.
Læremiddeltjek
Læremiddeltjek.dk har et andet skema, der kan hjælp med vurdering af digitale læremidler.
Via Læremiddeltjek.dk kan man få adgang til et vurderingsskema med de seks parametre (tilgængelighed, progression, differentiering, lærerstøtte, sammenhæng og legitimitet).
Kategorisering af læremidler
Læremidler er en meget bred betegnelse, der henviser til alt hvad der påtænkes at anvendes i undervisningen. Læremidler kan opdeles i tre kategorier; didaktiske, semantiske og funktionelle. Nogle læremidler dækker over
flere af grupperingerne, hvilket man må tage højde for i sin analyse.
Det er klart, at den it-didaktiske analyse ikke kan stå alene. Den hænger først sammen, når den sammenstilles med den
fag-faglige analyse.
Herunder gennemgås ganske kort de tre overordnede typer af læremidler. For en uddybende gennemgang kan vi bl.a. henvise til "Evaluering af digitale læremidler" fra læremiddel.dk.
Didaktiske læremidler
I didaktiske læremidler har materialet forholdt sig til nogle faglige læringsmål og indtænkt en progression og klassetrin ind i. Hvis det er godt lavet, er det en meget stærk støtte til undervisningen.Eksempler:
- Danske-dyr.dk er primært lavet til biologifaget.
- Gyldendals fagportaler er netop delt op i fag og didaktiseret til et givent klassetrin.
- Newsskole.dk er TV2s nyhedsportal der netop er rettet mod folkeskolen - man kan måske diskutere om denne tjeneste står mellem et didaktiseret eller et semantisk læremiddel.
Semantiske læremidler
Semantiske kan ses som fagets "stof", fx kortfilm i danskfaget eller nyhedsartikler til samfundsfag. Som udgangspunkt er denne type læremidler ikke tænkt ind i en undervisningssammenhæng.Eksempler:
- Filmcentralen tilbyder via UNI-Login os film som "Teorien om alting", "Climamaniacs - på sporet af elbilen" og "Kuppet", som vi kender fra Praktisk Musisk kursus på første årgang.
- SkoDa (Skolernes Databaseservice) tilbyder os artikler via fx Faktalink eller professionelle billeder via PolFoto.
Funktionelle læremidler
Funktionelle læremidler er redskaber, der bruges i undervisningen, fx tavlen, computere og skriveredskaber. De bærer ikke på et særligt fagligt stof, og der er ikke tænkt en særlig didaktik med dem, men hvis de bliver brugt rigtigt, kan de være et vigtigt element i undervisningsformen.Eksempler:
- Google Apps for Education, en kollaborativ onlinepakke af tekstbehandling, regneark og meget mere.
- SkoleTubes tjenester, fx Padlet eller deres videotjeneste.
- Præsentationsprogrammer såsom Prezi
Undervisning i læremidler på LG2
Fire elevpositioner
Fra modulbeskrivelsen på LG2:
- Færdighed: planlægge, gennemføre og udvikle undervisning med og om it og medier, der understøtter elevernes evne til at agere kritisk undersøger, analyserende modtager, målrettet og kreativ producent og ansvarlig deltager.
- Viden: it og mediekompetencer
Undervisning "med og om" it og medier - altså både som læringsmål og læremiddel fra alle vinkler (modtager, undersøger, producent og deltager).
Ovenstående færdighedsmål på modulet minder i høj grad om dem vi kender fra Forenklede Fælles Måls tværgående tema med de fire elevpositioner under "it og medier":
I skal kende til fagenes formelle krav gennem fornklede fælles mål:
- Finde og forstå færdigheds- og vidensmål for jeres fag.
- Kunne nedbryde færdigheds- og vidensmål til læringsmål for et konkret undervisningsforløb.
- Kvalificeret udvælge læremiddel og opstille et didaktisk design for undervisning i hensyntagen til undervisningens mange aspekter (illustreret ved blandt andet Hiim og Hippes relationsmodel, Wikipedia).
Øvelse: Dansk
- Log på med UNI-login og find "En nissehistorie" på Clio til indskoling eller til udskoling "Adams skabelse" samt "Det virtuelle sixtinske kapel" og orienter dig i materialet
- Nedbryd nedenstående målpar til et helt konkrete læringsmål som læremidlet lægger op til.
- Hvordan vil du køre undervisningen? Hvordan vil du gennemføre undervisning og evaluere på elevernes læring?
FFM dansk efter 9. klassetrin (Fortolkning --> vurdering)
Færdighed: Eleven kan diskutere forskellige fortolkninger af en tekst
Viden: Eleven har viden om forskellige læserpositioner
FFM dansk efter 2. klassetrin:
- Færdighed: Eleven kan udarbejde enkle tekster med billeder og skrift
- Viden: Eleven har viden om sprogets opbygning i ord og sætninger og om sammenhæng mellem skrift og billede
Bemærk at multimodalitet dækker over fagbegreber som modus, affordans og sammenhæng:
- Modus: En given medietype - fx billede eller lyd. Der kan deles yderligere op så lyd fx kan være musik eller tale.
- Affordans: Et udtryk for hvad et givent medies særlige styrke. Fx er noder gode til at fastholde og beskrive musik, mens selve musikken kun kan opleves som lyd.
- Specialisering: Multimodale tekster benytter de forskellige modus' affordans til at udtrykke det samme budskab på forskellige måder. Man udnytter altså modaliteternes specialisering fx ved at et oplevelsen ved at læse et nedskrevet eventyr styrkes af en tegning der sætter en stemning.
- Redundans/sammenhæng: Redundans betyder at noget gentages. Det kan bruges negativt, altså for meget gentagelse, men er en vigtig del af multimodale produkter hvor de forskellig modus på sin vis skal gentage samme budskab men med hver deres specialisering - fx en far der siger "nu slipper jeg" med sin søn der er ved at lære at cykle. De to modus der er i spil hos faren og sønnen vil være 1) stemmen og 2) kroppen der både har gestik og rent fysisk støtter balancen.
Analoge og digitale læremidler
Nedenstående præsentation med lektie skal dække følgende færdigheds- og vidensmål:
- Færdighed: “anvende et bredt repertoire af relevante læremidler og andre ressourcer”
- Viden: “analoge og digitale læremidlers og andre ressourcers praktiske anvendelighed i forhold til elevforudsætninger, undervisningens etik, formål, mål og indhold"
Læremidler - LG2
Læremidler - LG2
Kilder
- Læremiddeltjek.dk
- Vurdigi.dk
- Evaluering af digitale læremidler.pdf (læremiddel.dk)